Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.
Opdrachtnemer: * (naam bedrijf)
Opdrachtgever: * (de wederpartij van opdrachtnemer)
Opdracht: * (de in onderling overleg tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer te bepalen werkzaamheden die door de opdrachtnemer verricht moeten worden en de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren.)
Artikel 2 Algemeen
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes,
werkzaamheden, opdrachten en overeenkomsten tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever(s), respectievelijk hun rechtsopvolger(s).
Standaardvoorwaarden van de opdrachtgever gelden alleen wanneer
deze door opdrachtnemer zijn aanvaard, met schriftelijke bevestiging.
opdrachtnemer, waarbij derden betrokken worden.
3. Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden
vervallen, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van
toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de
strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.
Artikel 3 Offertes
1. Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door opdrachtgever is gegeven. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste
weten alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële
informatie heeft gegeven.
De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en 30 dagen
geldig, tenzij anders is aangegeven. Opdrachtnemer is alleen aan de offertes
gebonden als de aanvaarding ervan, door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders is aangegeven.
van overheidswege en andere voor de opdracht gemaakte kosten, zoals
verzend- en administratiekosten, tenzij anders is aangegeven.
4. Als de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte
opgenomen aanbod, is opdrachtnemer er niet aan gebonden. De opdracht
komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij
opdrachtnemer anders aangeeft.
verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel
van de opgegeven prijs.
6. Offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4 Ter beschikking stelling van informatie en medewerking
Opdrachtgever verstrekt opdrachtnemer tijdig alle documenten, informatie en contacten, die nodig zijn voor een goede uitvoering van de opdracht.
Artikel 5 Uitvoering van de opdracht en het betrekken van derden daarbij
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit in het kader van de opdracht,
naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
2. Voor zover voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft
opdrachtnemer het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. Hij doet dit in overleg met opdrachtgever en zal zijn uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
die door derden worden verricht, voor zover deze zelf een overeenkomst met
opdrachtgever zijn aangegaan.
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat
hij is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/
of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid van de
gegevens hem bekend hoorden te zijn.
5. Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd,
kan opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende
fase behoren, opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6. Als door opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde derden, voor
de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid
gewenste faciliteiten.
Artikel 6 Wijziging van de opdracht, meerwerk
beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze
of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden.
Wanneer door opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt opdrachtnemer de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van opdrachtgever.
Leidt dit tot meerwerk, dan brengt hij dit als een aanvullende opdracht aan opdrachtgever in rekening. Opdrachtnemer mag de extra kosten voor wijziging van de opdracht bij opdrachtgever in rekening brengen.
omstandigheden die aan opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
Artikel 7 Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. Partijen gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij schriftelijk anders
is overeengekomen.
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale
termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn moet opdrachtgever
opdrachtnemer dus schriftelijk in gebreke stellen.
Artikel 8 Tarieven
1. Wanneer partijen niet schriftelijk anders zijn overeengekomen, stelt
opdrachtnemer zijn tarief vast volgens zijn uurtarief.
werkzaamheden en telefoonkosten. Reistijd berekent hij voor de helft van het
uurtarief door. Reis- en verblijfkosten declareert hij volgens afspraken in de
offerte. Bij alle offertes brengt opdrachtnemer alleen de werkelijk bestede
tijd in rekening en bij dreigende overschrijding van meer dan 5% van het
geoffreerde bedrag, declareert hij na overleg met opdrachtgever.
opdrachtnemer dit tarief toch verhogen.
mededeling – per 1 januari van ieder kalenderjaar het in de offerte
overeengekomen tarief verhogen met maximaal het door het CBS
verstrekte percentage van de inflatie in het voorgaande jaar.
Bij prijsstijging buiten de inflatie om mag opdrachtnemer de prijzen ook verhogen. Opdrachtgever mag de opdracht annuleren bij een jaarlijkse verhoging van meer dan 10%. Hij mag dit niet, wanneer de verhoging voortvloeit uit de wet.
op grond van lid 6, inclusief de hoogte en de ingangsdatum ervan, schriftelijk
laten weten.
7. Gaat opdrachtgever niet akkoord met de door opdrachtnemer geplande
verhoging, dan kan hij binnen twee weken na de kennisgeving ervan,
de opdracht schriftelijk annuleren per de in de kennisgeving van
opdrachtnemer genoemde ingangsdatum van de verhoging.
Artikel 9 Betalingsvoorwaarden
1. Betaling moet binnen twee weken na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij
anders is overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de declaraties zijn
geen geldige reden om de betaling uit te stellen.
recht de wettelijke rente te berekenen. Opdrachtgever berekent de rente over
het te betalen bedrag vanaf het moment dat opdrachtgever in gebreke is,
totdat het bedrag volledig is betaald. Een deel van de maand wordt daarbij beschouwd als een hele maand. De kosten van een herinnering, aanmaning en sommatie bedragen elke keer € 100,00 en zijn voor rekening van opdrachtgever.
van de opdracht stilleggen totdat betaald is.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van
opdrachtgever, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
5. Opdrachtnemer heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen in
mindering te brengen van de kosten, vervolgens van de opengevallen rente en
tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer
kan – zonder daardoor in verzuim te komen – een aanbod tot betaling
weigeren, als opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening
aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren,
als daarbij niet ook de opengevallen en de lopende rente en de kosten worden
voldaan.
kosten die zijn gemaakt om te kunnen vorderen voor opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.
Artikel 10 Afsluiting opdracht
De opdracht is financieel gezien afgesloten als de afrekening door opdrachtgever is goedgekeurd. Opdrachtgever moet hierover binnen 30 dagen na factuurdatum berichten. Reageert opdrachtgever niet binnen deze termijn, dan mag worden aangenomen dat de afrekening is goedgekeurd.
Alle aan opdrachtgever geleverde zaken blijven eigendom van opdrachtnemer, totdat deze door opdrachtgever zijn betaald.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door opdrachtnemer geleverde zaken, zoals ook ontwerpen, schetsen,
tekeningen, films, software en (elektronische) bestanden, blijven eigendom
van opdrachtnemer totdat opdrachtgever al zijn verplichtingen is nagekomen.
2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden of op een andere manier te bezwaren.
3. Leggen derden beslag op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken of
willen zij daarop rechten vestigen of doen gelden, dan moet opdrachtgever
opdrachtnemer daarvan zo snel als van hem kan worden verwacht, op de
hoogte te stellen.
4. Opdrachtgever is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken
te verzekeren en verzekerd houden tegen brand, ontploffing, waterschade en
diefstal en de polis van deze verzekering op verzoek, meteen ter inzage te
geven.
5. De door opdrachtnemer geleverde zaken, die volgens lid 1. van dit
artikel bepaalde, onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen alleen in het
kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht maar nooit als
betaalmiddel worden gebruikt.
6. Wil opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten
uitoefenen, dan geeft opdrachtgever onvoorwaardelijke en niet herroepbare
toestemming aan opdrachtnemer – of door deze aan te wijzen derden- om alle
locaties waar de eigendommen van opdrachtnemer zich bevinden te betreden
om deze zaken terug te nemen.
Artikel 12 Onderzoek, reclames en klachten
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden moet opdrachtgever binnen twee
weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de
betreffende werkzaamheden, schriftelijk melden aan opdrachtnemer. De
ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming bevatten, zodat opdrachtnemer er adequaat op kan reageren.
2. Als een klacht terecht is, verricht opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog
zoals is overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden. Dit
laatste moet opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken.
3. Als het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer
mogelijk of zinvol is, is opdrachtnemer aansprakelijk, binnen de grenzen van
artikel 16.
Artikel 13 Opzegging
1. Beide partijen kunnen de overeenkomst altijd eenzijdig beëindigen.
2. Voortijdige beëindiging moet gemotiveerd en schriftelijk bevestigd worden.
compensatie, waarbij de tot dan toe gemiddelde maandelijkse declaratie het
uitgangsbedrag is. De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden, worden onder voorbehoud ter beschikking gesteld aan
opdrachtgever.
4. Bij voortijdige beëindiging door opdrachtgever zal opdrachtnemer,
desgevraagd en in overleg, zorgen voor overdracht van nog te verrichten
werkzaamheden aan derden.
Voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 14 Opschorting en ontbinding
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten
of de opdracht te ontbinden als:
– Opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt.
– Er reden is om bang te zijn dat opdrachtgever zijn verplichtingen niet
zal nakomen. In dat geval is de opschorting alleen toegelaten voor
zover de tekortkoming opschorting rechtvaardigt.
– Opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht is gevraagd zekerheid te
stellen voor het nakomen van zijn verplichtingen en deze zekerheid
uitblijft of onvoldoende is.
niet langer kan worden vereist of verwacht dat de opdracht ongewijzigd wordt
uitgevoerd.
Artikel 15 Teruggave ter beschikking gestelde zaken
1. Als opdrachtnemer aan opdrachtgever bij de uitvoering van de opdracht zaken
ter beschikking heeft gesteld, moet opdrachtgever het geleverde op zijn schriftelijke verzoek binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig teruggeven. Komt opdrachtgever deze verplichting niet na, dan zijn alle hieruit voortvloeiende kosten voor zijn rekening.
gebreke blijft, mag opdrachtnemer de daaruit voortvloeiende schade en
kosten, waaronder de kosten van vervanging, op hem verhalen.
Artikel 16 Aansprakelijkheid
1. Voor aanvaarde opdrachten heeft opdrachtnemer een inspanningverplichting.
Maar hij is nooit aansprakelijk voor niet gehaalde resultaten. Hij is alleen
aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht die het gevolg zijn van onzorgvuldigheid en ondeskundigheid bij het uitbrengen van adviezen en het uitvoeren van opdrachten.
aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het declaratiebedrag en maximaal het bedrag van de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te verstrekken uitkering.
looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
Artikel 17 Vrijwaringen
1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden met
betrekking tot rechten van intellectueel eigendom op door opdrachtgever
verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht
worden gebruikt.
2. Wanneer opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische
bestanden of bijvoorbeeld software verstrekt, garandeert deze dat de
informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen
en defecten.
Artikel 18 Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van zaken die bij de opdracht horen,
gaat op opdrachtgever over, zodra deze aan opdrachtgever juridisch en/of
feitelijk worden geleverd.
Artikel 19 Overmacht
1. Partijen hoeven verplichting niet na te komen als zij worden gehinderd door
omstandigheden die niet te wijten is aan schuld, en – volgens de wet – ook niet
wanneer een rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvattingen voor
hun rekening komt.
jurisprudentie wordt begrepen – alle van buiten komende oorzaken, voorzien of
niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, maar
waardoor hij niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in
het bedrijf van opdrachtnemer, ziekte en/of arbeidsongeschiktheid vallen hier
ook onder.
omstandigheid die (verdere) nakoming verhinderen, intreden nadat
hij zijn verplichtingen had moeten nakomen.
4. Partijen kunnen hun verplichtingen tijdens de situatie van overmacht uitstellen.
Duurt de situatie van overmacht langer dan twee maanden, dan mogen alle
partijen ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de
andere partij.
5. Is opdrachtnemer op het moment van overmacht gedeeltelijk zijn
verplichtingen al nagekomen of zal hij deze kunnen nakomen, dan mag hij dit
deel declareren. Opdrachtgever voldoet deze declaratie dan alsof het om een
losstaande opdracht ging.
Artikel 20 Geheimhouding
1. Beide partijen zijn verplicht vertrouwelijke informatie die zij voor de opdracht
hebben gekregen, geheim te houden. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit
door de andere partij is aangegeven of als dit blijkt uit de (soort) informatie.
uitspraak, vertrouwelijke informatie aan – door de wet of de
bevoegde rechter aangewezen – derden verstrekken en kan hij zich niet beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is hij niet verplicht tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd de opdracht te ontbinden op grond van de schade die hierdoor is ontstaan.
Artikel 21 Intellectuele eigendom en auteursrechten
1. Opdrachtnemer houdt – naast wat in deze algemene voorwaarden is bepaald –
het recht en de bevoegdheden die hem toekomen volgens de Auteurswet.
worden door opdrachtgever voor de uitvoering van de opdracht, zijn en blijven
eigendom van opdrachtnemer. Publicatie of andere vormen van
openbaarmaking hiervan, kan alleen na schriftelijke toestemming van
opdrachtnemer.
3. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals rapporten,
adviezen, opdrachten, ontwerpen, schetsen, tekeningen en software voor
opdrachtgever, mag opdrachtgever gebruiken. Hij mag ze vermenigvuldigen voor eigen gebruik, maar hij mag ze niet zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer openbaar (laten) maken, of ter kennis van derden (laten) brengen, tenzij iets anders uit de stukken blijkt.
werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 22 Overig
Gedurende de opdracht en tot twee jaar na afronding van de opdracht, mag opdrachtgever professionals die namens of vanuit opdrachtnemer bij de uitvoering betrokken zijn geweest, geen betaalde werkzaamheden (al dan niet op basis van een dienstverband) aanbieden. Op overtreding van deze regel staat een boete van
€ 100.000,00 zegge: honderdduizend euro.
Artikel 23 Geschillen
1. In geval van geschillen die voortkomen uit deze overeenkomst of uit daarop
voortbouwende overeenkomsten, zullen partijen proberen deze in eerste
instantie op te lossen met behulp van Mediation volgens het reglement van de
Stichting Nederlands Mediation Instituut in Rotterdam, dat geldt bij aanvang
van de Mediation.
2. Blijkt het onmogelijk een dergelijk geschil op te lossen met behulp van
Mediation, dan zal het geschil worden beslecht door de bevoegde rechter.
Artikel 24 Toepasselijk recht
Op elke opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing. Ook wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.
Artikel 25 Wijzigingen
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel waar opdrachtnemer staat ingeschreven. De laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold op het moment dat de opdracht tot stand kwam, is altijd de geldende versie.
Algemeen
+ 31 (0)6-3620 6073
info@participatietaal.nl
Vaktaalapp
+31 (0)85 401 4629
info@vaktaalapp.nl
Mauritsweg 157
3314 JG Dordrecht
Nederland
© Participatietaal.nl